مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت

مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت

1.اولین نکته ای که باعث ایجاد دلهره و تشویش در بیماران کاندید کاشت ایمپلنت های دندانی می شود، درد حین و بعد از جراحی است. بهتر است در صورت وجود همراه و صلاحدید پزشک، قبل از شروع جراحی یک داروی مسکن نسبتا قوی مصرف شود تا احتمال درد و یا التهاب پس از جراحی کاهش یابد. همچنین جراحی کاشت دندان شما تحت بی حسی کامل و بدون درد انجام می شود؛ پس جایی نگرانی وجود ندارد.

2.این احتمال وجود دارد که پس از ایمپلنت، در نواحی ای که تحت جراحی قرار گرفته است؛ شاهد تورم و یا کبودی باشید. بسیاری به اشتباه این تورم را نشانه عفونت می دانند، حال آنکه این تورم تنها ناشی از تجمع مایعات و بافت دهانی در ناحیه جراحی و محل برش لثه می باشد که بخشی از فرآیند بهبودی، ترمیم و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک بوده و کاملا طبیعی به حساب می آید. لازم است به پزشک خود اعتماد و آرامشتان را حفظ نمایید.

3.پس از اتمام جراحی، پزشک برای شما داروی آنتی بیوتیک، مسکن و دهانشویه آنتی باکتریال حاوی کلروهگزیدین تجویز خواهد کرد. داروهای خود را بموقع و طبق دستور پزشک استفاده نمایید.

4.پس از اتمام جراحی کاشت ایمپلنت، پزشک گاز استریل یا پانسمان روی محل جراحی قرار خواهد داد. حداقل یک الی دو ساعت پس از جراحی، گاز را با فشار ملایم دندان ها روی هم بفشارید. توجه کنید که حین خارج کردن گاز استریل یا تخلیه آب دهان، آن را با فشار به بیرون تف نکنید. این کار ممکن است باعث تشدید یا شروع دوباره خونریزی شود.

5.ناحیه جراحی شده را تحت هیچ شرایطی با دست، نوک زبان، خلال دندان یا اجسام نوک تیز، دستکاری نکنید.

6. در صورتی که پس از خروج گاز استریل یا پانسمان همچنان خونریزی داشتید، ضمن حفظ آرامش با مشورت پزشک، می توانید هر 30 یا 45 دقیقه گاز استریل را تعویض نمایید. دقت کنید که گاز استریل حتما مرطوب باشد؛ چرا که گاز استریل خشک ممکن است لخته خون تشکیل شده روی محل جراحی را کنده و مجددا ایجاد خونریزی نماید.

7. ممکن است در روزهای اولیه کاشت ایمپلنت، با علائمی مانند تورم، افزایش دمای بدن، خروج مایع یا خون آبه از لثه و اندکی طعم بد در دهان خود مواجه شوید. تمامی این علائم نشانه جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک و بهبود زخم و برش جراحی است و معمولا پس از 1 الی 2 هفته بطور کامل از بین خواهد رفت. در صورتی که هریک از این علائم بیش از دو هفته همچنان ادامه داشتند، در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

8.پس از اتمام جراحی، لازم است استراحت کنید. در مکانی آرام و نیمه تاریک دراز بکشید و می توانید با قرار دادن دو بالشت زیرسر، کمی موقعیت سر را از بدن خود بالاتر قرار دهید. استراحت کافی در روزهای اولیه کمک شایان توجهی به جوش خوردن سریعتر پایه ایمپلنت به فک و بهبود زخم های محل جراحی خواهد کرد.

9. از انجام هرگونه فعالیت ورزشی سنگین و پیاده روی های طولانی تا 2 هفته پس از کاشت ایمپلنت، جدا خودداری نمایید.

10. مصرف هرگونه دخانیات(سیگار، سیگار الکترونیکی، قلیون و …) پس از جراحی اکیدا ممنوع می باشد و شانس موفقیت کاشت ایمپلنت را به شدت کاهش داده و ریسک عفونت را افزایش می دهد.

11. استفاده از کمپرس یا پک یخ در دو روز اول پس از ایمپلنت، به کاهش تورم و خونریزی کمک می نماید. پارچه یا دستمال تمیزی را اطراف پک یخ بپیچید و آن را به مدت 10 الی 20 دقیقه روی محل تورم قرار داده، سپس 10 الی 20 دقیقه استراحت دهید. این عمل را به مدت دو روز بصورت مداوم و متوالی ادامه دهید. از روز سوم می توانید از کمپرس گرم( و نه داغ!!!) استفاده نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
بابل ایمپلنت
بابل ایمپلنت
مقالات: 14