اچ پی وی دهانی یا زگیل دهانی (Oral HPV)

اچ پی وی دهانی (Oral HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌های آمیزشی یا مقاربتی است که می‌تواند از طریق رابطه جنسی انتقال یابد و باعث ابتلای دهان به زگیل دهانی شود.

 

تصاویری از زگیل دهانی در مکان های مختلف دهان که به شکل گل کلم هستند.. لازم به ذکر است که هر برجستگی ای داخل دهان اچ پی وی نیست

اگر در دهانتان برجسگی مشکوکی دارین حتما این مطلب را تا انتها بخوانید و در صورت نیاز به مشاوره حضوری یا تلفنی با دکتر نیک افشار متخصص بیماری های دهان فک و صورت با شماره 09113918898 تماس بگیربد.

تاکنون نزدیک به ۲۰۰ نوع و تایپ از این ویروس  شناسایی شده است که  بیشتر آنها از تایپ‌های کم خطر بوده و بیش از ۴۰ نوع آن هم در مردان و هم زنان می‌تواند در ناحیه تناسلی و مخاط دهانی ایجاد عفونت نماید.برخی از تایپ‌های hpv می‌تواند با سایر عوامل هم راستا مانند سیستم ایمنی تضعیف یا سرکوب شده، استعمال دخانیات و قرار گرفتن مداوم در معرض نور آفتاب و همچنین استرس تشدید شوند.  ویروس پاپیلومای انسانی همچنین می‌تواند در ایجاد پیش بدخیمی یا بدخیمی‌های دهانی تاثیرگذار باشد.

اچ پی وی تایپ ۱۶ که از انواع پرخطر است به طور خاص می‌تواند با تکثیر ضایعات زگیل مانند در حفره دهان و بافت‌های پیش بدخیمی دهان در ارتباط باشد. گرچه میزان این ریسک هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اچ پی وی تایپ ۱۶ با دیسپلازی یا رشد سلولی غیرعادی و سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط مستقیم دارد. در حال حاضر اچ پی وی با تایپ‌های پرخطر به عنوان یک عامل ریسک مستقل برای پیشرفت اسکواموس سل کارسینومای لوزه در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده که برخی تایپ‌های خاص hpv می‌تواند تاثیر بیشتری در ارتباط با بدخیمی لوزه‌ها، مقعد، لوله تناسلی و دیگر نواحی داشته باشد.

نمای میکرسکوپی ویروس hpv

 

 میزان شیوع:

به طور تقریبی hpv در حفره دهانی ۶ تا ۱۰ درصد از کودکان و نوجوانان شناسایی شده است. همچنین نرخ شیوع hpv دهانی در بزرگسالان سالم بین ۵ تا ۸۰ درصد تخمین شده است. در صورت وجود اچ پی وی دهانی در یکی از پارتنرها یا زوجین صرف نظر از داشتن یا نداشتن عادات سکس دهانی می‌تواند همین عفونت را در طرف مقابل نیز پیش بینی نمود.

لازم به ذکر است میزان شیوع اچ پی وی دهانی در مردان بیشتر از زنان است.

 

 علل ابتلا به ویروس اچ پی وی دهانی:

اچ پی وی دهانی عموماً از طریق رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا و تماس پوستی یا مخاطی ایجاد می گردد.  همچنین ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال یابد.

ریسک ایجاد عفونت تحت شرایط ذیل افزایش می‌یابد:

 

  • داشتن پارتنرهای متعدد جنسی
  • مصرف سیگار یا الکل
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

 

تشخیص اچ پی وی دهانی:

در صورت مشاهده بافت مشکوک دهانی پزشک متخصص با انجام نمونه برداری ابتلا به اچ پی وی دهانی و یا احتمال سرطانی بودن آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

درمان:

اگر دچار زگیل در ناحیه دهان شده‌اید احتمالاً پزشک طی یک جراحی سرپایی با تیغ یا لیزر و یا کرایوتراپی زگیل را برمی‌دارد.  هرچند برخی از انواع اچ پی وی دهانی بدون ایجاد مشکل سلامتی خاص، به خودیِ خود و بدون مداخله درمانی رفع می گردند به طوری که  حتی خودشان هم متوجه وجود عفونت در بدنشان نخواهند شد ولی در این حین می‌توانند عفونت را به پارتنرهای جنسی خود انتقال دهند.

اطلاعات بیشتر

 روش‌های پیشگیری:

تغییر لایف استایل یا سبک زندگی یکی از آسان‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی دهانی می‌باشد:

  • داشتن روابط جنسی ایمن
  • محدود نمودن تعداد پارتنرهای جنسی
  • صحبت با شریک جنسی و پرس و جو در مورد آخرین دفعاتی که آزمایشات مربوط به بیماری‌های مقاربتی از جمله هپاتیت، ایدز یا اچ پی وی را انجام داده است.
  • ممانعت و پرهیز از رابطه جنسی [دهانی] با پارتنر ناشناس
  • چکاپ‌های منظم توسط متخصص بیماری‌های دهان؛ مخصوصاً اگر اهل رابطه‌های جنسی پرخطر و یا رابطه‌های جنسی دهانی هستید.
  • به صورت منظم تمام قسمت‌های دهان خود را وارسی نمایید تا از نبود هرگونه ضایعه، ناهنجاری یا بافت غیر عادی اطمینان حاصل کنید.
  • دریافت واکسن‌های پیشگیری از اچ پی وی از جمله گارداسیل و پاپیلوگارد؛

 در گذشته تنها افراد بین ۹ تا ۲۶ سال واجد شرایط دریافت این واکسن بوده اند؛ اما طی دستورالعمل جدید افراد بین ۲۷ تا ۴۵ سال نیز که تاکنون این واکسن را دریافت نکردند می‌توانند در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید